Horror-trip deel 1

17 januari 2012 - Edfo, Egypte

Gisteren was het dus zover. Onze geplande trip naar Edfu en Aswan kon doorgaan. Claudia was weer helemaal opgeknapt en gelukkig kon de trip verplaatst worden. Om half 4 in de ochtend rammelde onze wekker, want om half 5 was pick up time. Stipt om half 5 stand onze chauffeur voor de deur en konden we beginnen aan onze trip, waar in elk geval een ding zeker was, we zouden heel wat kilometers vreten vandaag. Eerst richting Marsa Alam, da's ongeveer 30 km, daarna door de woestijn richting Edfu aan de Nijl, 260 km. Vanuit Edfu naar Aswan, nog eens 120 km en dan natuurlijk weer de terugreis. We zouden dus vandaag zo'n kleine 800 km voor de kiezen krijgen.

In elk geval rond 8 uur waren we in Edfu voor een bezoek aan de tempel van Horus. Alleen toen bleek onze gids, die we daar zouden treffen, vast te zitten in het verkeer. Hij zou zeker een uur later komen. Onze privechauffeur had hier behoorlijk de pest over in, maar wilde de tijd niet verdoen met wachten. Dus bood hij ons een stadsrondrit door Edfu aan...... Nou dan krijg je pas echt een blik in de keuken om het zo maar eens te zeggen. Niks verharde straten (en dan praten we over een stad met ca. 100.000 inwoners) Maar het was een geweldige ervaring en een geweldige indruk. We konden eigenlijk al niet meer boos zijn op onze gids. En rond 9 uur arriveerde de gids dan eindelijk en konden we beginnen aan onze rondleiding in de tempel van Horus. De best bewaarde tempel van heel Egypte, aangezien hij er nog net zo bij staat als in de oudheid. Waar Karnak en Luxor duidelijk geleden hebben onder de tijd en de veroveringen door de eeuwen heen, is Edfu, vanwege de ligging, grotendeels verschoond gebleven van overheersende volkeren. En ik moet zeggen, het was idd zeer indrukwekkend. We kregen ruime uitleg en royaal de tijd voor het nemen van foto's, dus het begin van onze dag was absoluut goed. Na deze stop was het tijd onze weg te vervolgen richting Aswan. En gezien de aard van de weg beloofde dit een hele trip te worden, althans volgens onze gids....... En hij kreeg gelijk. Maar daarover meer in het vervolg in de volgende blog.